Monteur Ebel Capelle halve eeuw trouw aan garagebedrijf Speerstra. ‘Ik ben nooit met tegenzin naar het werk gegaan'

Ebel Capelle: 'Wat het probleem ook is, ik kom er, eventueel met behulp van collega’s, altijd wel uit.' FotoTekst.nl

Vijftig jaar in dienst haalt hij net niet, maar desondanks is het zeer bijzonder. Ebel Capelle (65) uit Wolvega is bijna een halve eeuw in dienst bij dezelfde werkgever: Bosch Car Service Speerstra Wolvega. Deze maand gaat hij met pensioen.

‘Ik ben nooit met tegenzin naar het werk gegaan en had dan ook graag de vijftig jaar volgemaakt. Helaas laat mijn gezondheid dat niet toe.’

Het was Rein Speerstra (78) die in 1970 het autobedrijf begon. ‘Mijn vader had sinds 1935 een eigen autobedrijf in Workum. We waren met drie broers. Voor mij de reden een eigen plek te zoeken om zelf iets op te bouwen.’ Dat werd Garage Speerstra, gevestigd aan de Oranje Nassaulaan als autodealer van Volkswagen & Audi.

Drie jaar na de start stapte Ebel Capelle het bedrijf binnen als leerling-monteur. Sindsdien is hij er niet meer weggegaan. ‘We gaan hem dan ook zeker missen’, zegt Klaske Speerstra, de dochter, die reeds 25 jaar de dagelijkse leiding heeft. ‘Maar ik hen ook’, vult Capelle aan. ‘Klaske ken ik al vanaf het moment dat ze hier in de box in de garage stond.’ Speerstra: ‘En zo waren wij met het gehele team van de partij bij de bruiloft van Ebel. En ook zijn twee zoons hebben we zien opgroeien.’

Het zegt veel over de goede band die werknemer en werkgever in de loop der jaren hebben opgebouwd. ‘Als bedrijf konden we dan ook altijd op Ebel rekenen’, vertelt Speerstra. ‘Ook als we hem buiten werktijd nodig hadden.’

Kevers

In de halve eeuw dat Ebel bij Speerstra heeft gewerkt, is er uiteraard ontzettend veel veranderd. In het begin groeide het bedrijf snel. Rond 1977 had Speerstra acht monteurs in dienst. ‘Het was de tijd van de luchtgekoelde kevers’, blikt Capelle terug. Deze auto’s hadden na elke 2500 kilometer wel een kleine smeerbeurt nodig. Nu kunnen auto’s wel 30.000 kilometer rijden, voordat een onderhoudsbeurt nodig is. ‘De techniek heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt en wij groeiden daar als monteurs in mee. Vroeger kwam je een heel eind met een sleutel 13, hamer en een tang. Zo werkt dat tegenwoordig met al die elektronica echt niet meer.’

Tot op de dag van vandaag is Capelle cursussen blijven volgen. Hierdoor kan hij zich redden met alle merken auto’s en de nieuwste modellen. Ook mag hij nog steeds APK-keuringen uitvoeren. ‘Wat hebben dan ook veel respect voor Ebel’, zegt Klaske. ‘Hij is altijd enthousiast en gemotiveerd gebleven.’

Zeventien jaar geleden werd Capelle benoemd tot chef werkplaats en dat is hij nog steeds. Ook is hij al jaren met leermeester. ‘Leerlingen opleiden, het is ontzettend belangrijk. Tegenwoordig missen zij helaas weleens de motivatie, maar des te mooier als ze het op een gegeven moment dan toch goed oppakken.’

Volgens Speerstra en Klaske blijft Capelle altijd rustig en dat komt ook bij de functie als leermeester goed van pas. ‘Hij laat zich niet snel gek maken’, aldus Klaske. ‘Ook niet als een reparatieklus echt lastig blijkt.’ Volgens Capelle kun je niet meer doen dan je best. ‘En wat het probleem ook is, ik kom er, eventueel met behulp van collega’s, altijd wel uit’, zegt hij met gepaste trots.

Vertrouwd gezicht

Naast zijn collega’s gaat hij het werk zelf zeker missen. Jaar in, jaar uit, was hij vijf dagen in de week in de werkplaats te vinden. Speerstra: ‘Een vertrouwd gezicht in de garage.’ Door onder andere een versleten pols en schouderklachten, ziet Capelle zich echter genoodzaakt om eind dit jaar te stoppen. ‘Een moeilijke keuze, maar het gaat zo niet meer’, geeft hij zichtbaar geëmotioneerd aan. ‘Toen wij hoorden dat hij ging stoppen, deed dat ook zeker wat met ons’, geeft Klaske aan. ‘Altijd is alles met Ebel heel vanzelf gegaan. Je staat er dan eigenlijk niet bij stil dat er een tijd komt dat hij met pensioen gaat.’ ‘31 december is de laatste werkdag. Verder moeten we er maar niet teveel drukte om maken’, zegt Capelle nuchter.

Nieuws

Meest gelezen