Aangeboden door: Gift Campaign

Duurzaam ondernemen in 2022

Eigen foto

De trend van duurzaam ondernemen zet zich voort, ook in 2022. Een slimme zet voor iedere ondernemer, want dit levert diverse voordelen op. Ook voor jou! Zo krijg je een positiever imago. Werknemers zijn meer betrokken bij hun bedrijf wanneer deze duurzaam te werk gaat.

Investeerders hechten steeds meer belang aan het thema duurzaamheid en kijken goed of jij hier in actief ben wanneer je financiering nodig hebt. Tot slot is het voor klanten ook steeds meer van belang dat het bedrijf waarmee ze samenwerken duurzaam onderneemt.

Hoe kun je duurzaam ondernemen?

Misschien loop je al een tijdje rond met de gedachten om duurzaam te ondernemen, maar weet je simpelweg niet waar te beginnen. Geen paniek. Wij helpen je graag met diverse tips.

Stap voor stap

Pak het vooral stap voor stap aan. Elk klein beetje helpt! Zo kun je bijvoorbeeld meer rekening houden met het milieu door simpele gewoontes aan te passen. Vermijd het gebruik van plastic in je (thuiswerk)kantoor en kies voor herbruikbare bekers, flessen of mokken. Lunchen jij en je teamgenoten nog vaak samen (al dan niet via Zoom)? Organiseer dan eens per week een vegetarische of misschien zelfs veganistische lunch. Zorg dat je doet aan afvalscheiding, pak vaker de fiets of het ov en vergeet ook je digitale omgeving niet op te ruimen. Want wist je al dat mailen veel minder milieuvriendelijk is dan je misschien denkt? Sterker nog; stel jij verstuurt zo’n 20 mails per dag, gedurende een jaar: dan staat dit gelijk aan 1.000 kilometer rijden in de auto.

Maak het traceerbaar

Richt jij je vooral op de verkoop van producten? In dat geval adviseren we je om de focus te leggen op de traceerbaarheid van je product. Je neemt de consument (of deze nu B2B of B2C is) letterlijk mee in de reis van het product; van beginpunt tot aan het moment dat de klant het item koopt. Wees hierin vooral transparant, ook wanneer bepaalde onderdelen van het proces niet al te milieuvriendelijk of sociaal verantwoord zijn. Durf dan ook vooral om tips te vragen van de klant. Zo voelt deze zich nog meer betrokken bij het proces. Maak van deze reis een geweldige ervaring. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van interviews, video’s, foto’s, interactieve presentaties et cetera.

Laat binnenin deze reis vooral ook jouw missie zien. Hier is de klant niet alleen gevoelig voor, maar dit geeft ook meer helderheid voor jou als ondernemer zelf. Waarom verkoop je wat je verkoopt? Los van het geld wat je er mee kunt verdienen. Door deze core value weer naar boven te halen ga je zelf ook gemotiveerder aan de slag! Een win-win situatie.

Kijk ook naar de wetgeving

In sommige gevallen is duurzaam ondernemen niet eens een optie. Het moet. Zo zijn veel instellingen en bedrijven in het MKB verplicht om energiebesparende maatregelen door te voeren in hun organisatie. Zo geldt sinds juli 2019 de zogeheten Informatieplicht Energiebesparing. Verbruik je op jaarbasis meer dan 25.000 m3 gas of 50.000 kWh elektra, dan heb je een meldplicht en moet je besparende maatregelen doorvoeren. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van slimme verlichting, goede isolatie, zonnepanelen en apparaten uit te schakelen wanneer je deze niet gebruikt.

Goed voor je imago

Tot slot willen we je adviseren om vooral te laten zien aan de buitenwereld dat je duurzaam of sociaal verantwoord onderneemt. Dit is goed voor je imago. Zo blijkt uit de Maatschappelijke Imago Monitor dat ruim 80% van de Nederlanders het belangrijk vindt dat bedrijven zich inzetten voor mens, maatschappij en milieu. Hierbij is het wel erg belangrijk te letten op twee aspecten: je gedrag en je communicatie. Oftewel; welke duurzame keuzes maak je en komt dit wel overeen met hetgeen je communiceert? Roep dus geen dingen die je niet waarmaakt. Dit heet greenwashing en kan je imago zelfs naar beneden halen.

Kijk dus goed naar het gedrag wat je wel vertoont en anticipeer hierop middels communicatie. Bijvoorbeeld door een certificaat of label op je website te plaatsen. Creëer een blogpost of complete pagina op je website. Benoem het op je sociale media et cetera. Een andere tip is om duurzame relatiegeschenken te bedrukken en deze te verzenden naar je trouwe klanten. Voeg hier een kaartje bij waar duidelijk op vermeld staat waar het relatiegeschenk vandaan komt, waar hij van gemaakt is et cetera. Hiermee krijgt het geschenk nog meer waarde!

Wij zijn erg benieuwd; ga jij in 2022 duurzamer of maatschappelijk verantwoorder ondernemen? Welke stappen ga jij hiervoor zetten? Laat het ons weten!

Nieuws

menu