Restauratie van locomotief draait op volle toeren

Dirk Dundas (geheel links) bekijkt bij aankomst foto’s en informatie met Tim de Vries (midden) en Hans Altena van de stichting NS 162, terwijl de locomotief van de dieplader wordt gehaald. Eigen foto

Noordwolde - Het is alweer bijna een jaar geleden een tramlocomotief voor het eerst in ruim 55 jaar Noordwolde binnenreed. Dat gebeurde niet via een spoorlijn, maar achter op een dieplader.

Het gevaarte stond zo’n 10 jaar bij het Oorlogsmuseum in het Brabantse Overloon. Eenmaal in Noordwolde verdween het de locomotief weer uit beeld voor een grondige restauratie.

Gedegen inventarisatie

„De delen van het locomotief waren in een alles behalve goede staat en dan druk ik me nog voorzichtig uit”, zegt Dirk Dundas uit Noordwolde. Hij heeft inmiddels honderden uren gespendeerd aan de restauratie. Dundas begon met een gedegen inventarisatie van alle, ook losse, onderdelen. „De helft van de onderdelen was niet meer aanwezig en de andere helft was defect,” blikt hij terug op zijn eerste inspectie. Het werd zoeken naar oude tekeningen en onderdelen.

Engelse maten

Oproepen via musea, veteranenclubs en fora leverden geen bruikbare reacties op. Daarom begon Dundas met de restauratie van de wel aanwezige onderdelen. Om een deel daarvan te kunnen demonteren waren extreem grote steek- en ringsleutels nodig, allemaal Engelse maten. Omdat alles jaren buiten heeft gestaan zat het extreem vast. Met de nodige mokerslagen en veel kruipolie hebben de meeste moeren zich gewonnen gegeven. Het onderstel is nu klaar voor het zandstralen en het aanbrengen van een zinklaag. Daarna kan het direct in de grondlak.

Veteranenclubs

De zoektocht naar onderdelen en informatie bracht Dundas onder andere bij veteranenclubs, de Marechaussee, het Nationaal Militair Museum en het Nederlands Instituut voor Militaire Historie. Ook werd een lange lijst bedrijven door het hele land bezocht. Daarna breidde de zoektocht zich uit via internet en werd ook gespeurd in Engeland, Frankrijk en zelfs Egypte, waar dit type locomotief ook heeft gereden. Inmiddels speurt ook oud Noordwoldiger André Veldmeijer, die als archeoloog in Cairo werkt, in het Arabische land naar bruikbare onderdelen.

Oude tekening

In Engeland heeft Dundas contact met Ian Lee. Hij is een kennis van Andries Meijer uit de tijd van de Veteranen Motoren Club. Lee maakt bouten met Engelse maten en zoekt voor ‘Noordwolde’ ook onderdelen en informatie. Dat heeft al een oude tekening opgeleverd die getraceerd werd bij de University of Glasgow. Dundas: „Dat het zo’n internationaal project zou worden geworden hadden we niet gedacht toen de locomotief vorig jaar het Vlechtdorp van Nederland binnenreed.”

Fondsen en sponsoren

„We gaan nu de volgende fase in”, zegt Dundas. „Er hebben al heel wat bedrijven een kosteloos een bijdrage geleverd de werkzaamheden, maar er moet nog heel wat gebeuren. Daarvoor moeten nu fondsen en sponsoren geworven worden. Die hebben we hard nodig om alles te kunnen bekostigen. Alleen dan kunnen we een prachtig stuk historie laten herleven. Ik ben er van overtuigd dat het een fantastische blikvanger in Noordwolde wordt.”

Nieuws

Meest gelezen