Waarom een sim-only- in plaats van een telefoonabonnement?

Aangeboden door: simonlypagina.nl

De naam zegt het al, bij een ‘’sim-only’’ abonnement, ontvang je enkel een simkaart en geen toestel. Hierbij blijf je dus bellen met de bestaande telefoon die je al hebt, of er wordt nieuw een los toestel aangeschaft. Bij een sim-only abonnement wordt dan ook alleen betaald voor de aansluiting op het netwerk van de provider en het verbruik van de minuten, SMS’es en de internetbundel.

Je krijgt dus enkel een losse simkaart toegestuurd.  Deze kun je vervolgens zelf in je eigen toestel doen.

Verandering sinds 2017

Sinds begin het jaar 2017 is er echter wel het nodige veranderd. Je sluit tegenwoordig altijd een sim-only af, maar wanneer er een abonnement voor een los toestel bijkomt, dan wordt er een maandbedrag bovenop gedaan. Bij een sim-only abonnement worden alleen de eigen belkosten betaald, terwijl er bij een telefoonabonnement altijd een telefoon wordt aanschaft die in termijnen dient te worden afbetaald. Je betaalt dan maandelijks eigenlijk voor 2 soorten abonnementen. Daarom is het telefoonabonnement een stuk duurder.

Grote competitie

Wat zijn nu de voordelen van een goedkope sim only? Er zijn een hoop verschillen, maar gelukkig zijn er voordelen genoeg. In verhouding met telefoonabonnementen is het aanbod voor sim-only providers een heel stuk groter. De meest aantrekkelijke providers bieden tegenwoordig, vanwege de vele competitie, de goedkoopste contracten aan die ze in jaren hebben gehad. In sommige gevallen is het zelfs makkelijker om enkel een los toestel te kopen met een sim-only, in plaats van deelname aan een telefoonabonnement.

Registratie bij het BKR

Sinds een aantal jaren wordt een telefoonabonnement geregistreerd bij het BKR, het bureau kredietregistratie. Dit komt omdat een telefoonabonnement in feite een lening is. Je krijgt het product aangeleverd, maar je hebt er nog niet voor betaald. En dus zal je het product in termijnen afbetalen, net als bij een lening. Deze registratie blijft enige tijd staan, het kan zelfs nog enige tijd duren voordat melding verdwijnt zelfs nadat de telefoon al is afbetaald. Dit kan zorgen voor eventuele problemen wanneer je nog meer schulden hebt, en je wilt een andere lening afsluiten. En het is in het algemeen zo, iedere schuld die je kunt vermijden kun je ook maar beter vermijden. Daar bovenop komt nog eens het feit dat je op de lange termijn vaak meer kwijt bent aan die nieuwe telefoon als dat je hem in één keer los koopt.

Een sim-only is flexibel

Een ander groot voordeel van een sim-only is de flexibiliteit. Je gaat bij een telefoonabonnement namelijk altijd een contract aan van 1 of 2 jaar. Dit is uiteraard omdat de telefoon moet worden afbetaald, een sim-only is vaak maandelijks opzegbaar, althans hier kan voor worden gekozen. Bij een telefoonabonnement is deze optie onder geen enkele omstandigheid beschikbaar. Je kunt daarnaast bij een sim-only ook maandelijks de bundel naar boven of naar beneden aanpassen aan de hand van het eigen gebruikspatroon.

Wat als je telefoon sneuvelt?

Wanneer je nog een goede telefoon hebt en hiermee wilt blijven bellen, wat zal er dan gebeuren wanneer je telefoon halverwege het abonnement sneuvelt? Wel, helaas is het kapotgaan van een nog werkende telefoon een probleem dat zich helaas vaker voordoet dan je lief is. Zowel bij sim-only als bij telefoonabonnementen komt dit regelmatig voor. Mocht dit echter gebeuren bij een telefoonabonnement, dan zul je alsnog moeten blijven betalen voor een kapotte telefoon. Bij een sim-only is dit niet het geval. Het is echter wel zo dat je ook je sim kaart automatisch kwijt bent wanneer je de telefoon verliest. Daarom kan een sim-only jaarlijks worden verlengd om zo het risico te beperken. En, je kunt in dit geval wel direct contact op nemen met de provider om te bekijken wat de mogelijkheden zijn die je nog zou kunnen treffen voor je huidige abonnement. Dit verschilt per provider.