In het atelier: ‘Heb de knoop nog niet doorgehakt’

Vledderveen - Joland Rijkelijkhuizen is vier jaar geleden in Vledderveen gaan wonen. In een verbouwd boerderijtje met partner Erwin en hun oudste dochter. Daarvoor woonde ze ruim dertig jaar in Weststellingwerf, o.a. in Noordwolde en Boijl. Ze woont nu op de grens.

Joland Rijkelijkhuizen (1964) is geboren in Lochem. In Apeldoorn behaalde ze de kleuteropleiding met hoofdakte. Ze twijfelde toen al tussen kunst en onderwijs, maar besloot voor de safety voor het eerste. Ze koos voor kleuteronderwijs omdat ze daar het meest haar creativiteit in kwijt kon. Op jonge leeftijd was ze al geboeid door het tekenen, ogenschijnlijk met de paplepel ingegoten want haar oma beschilderde tegeltableaus en serviezen en ze had een creatieve moeder. ‘Mijn leven lang getekend’. Ze kreeg al particuliere tekenlessen als lagereschoolkind en in de puberjaren volgde ze schilder- en tekencursussen aan de Volksuniversiteit.

Vensterschool

In 1988 kreeg ze een baan als leerkracht bij het basisonderwijs in Noordwolde, de huidige Vensterschool. Ze is daar nu nog twee dagen per week aan verbonden en werkt voornamelijk met kleuters.

Potlood en kwast

Door huwelijk en het krijgen van kinderen kwam ze een tijdlang niet aan tekenen toe, maar met het opgroeien van de dochters kwamen potlood en kwast weer tevoorschijn. Tijdens een verblijf in hun familiehuis in Zweden stuitte ze op een kunstmarkt op een aquarel waar ze erg van onder de indruk was. Ze kocht het werk van de Zweedse kunstenares Annet Bakman. Ze hadden een klik en Rijkelijkhuizen ging vervolgens een cursus aquarelleren volgen bij haar. De losse toets van schilderen sprak haar aan en gaf haar een boost om daar zelf mee door te gaan. Sinds 2019 volgt ze een aantal modules model- en portrettekenen bij de Klassieke Academie in Groningen en heeft ze schilderles van Jan de Boer. ‘Ik wil me blijven ontwikkelen’.

Aquarel of olieverf

De natuur is een rode draad in het grotendeels realistische werk van Rijkelijkhuizen. Ze schildert met aquarel of olieverf. Beide hebben zo hun voor- en nadelen. Olieverf laat zich overschilderen maar het transparante van aquarelleren spreekt haar erg aan. Licht is een belangrijk thema in haar werk. Ze werkt aan de hand van eigen foto’s en van afbeeldingen die ze naar haar eigen hand zet. Landschappen, dieren, bloemen kortom de natuur is haar inspiratiebron. Haar werk geeft een verstilde indruk door de sfeer die het oproept.

Twee jaar geleden is ze gestart met het exposeren van haar werk op kunstmarkten en kunstroutes. Positieve reacties kreeg ze en ook kopers meldden zich. Een stimulans voor haar om meer naar buiten te treden. Zodoende levert ze dit jaar voor de eerste keer werk in voor de Hannie Mein Kunstprijs.

Les geven en schilderen

Reflecterend en vooruitziend over hoe nu verder, is ze nog in dubio. Ze geniet van het beeldend bezig zijn en is zich over de toekomst aan het beraden. Gaat ze door met het volgen van cursussen of neemt ze de stap om de opleiding aan de Klassieke Academie te volgen. Ze weet het nog niet, maar een combinatie van les geven en schilderen spreekt haar erg aan. ‘Ik heb de knoop nog niet doorgehakt’.

 

Nawoord

In december 2018 ben ik begonnen met de serie ‘In het atelier en had niet gedacht dat ik dit met zoveel plezier zou doen. Ik hoop dat de lezer deze serie met belangstelling heeft gelezen. Ik wil alle kunstenaars bedanken voor hun medewerking en hoop dat het een bijdrage levert aan hun bekendheid. Ik wens ze voor de toekomst vaker een podium in de media.