In het atelier: ‘De vrijheid van het witte vlak’

Noordwolde - Al 24 jaar woont Els Eckhardt met echtgenoot Bauke Terpstra in Noordwolde. Vanuit Apeldoorn kwamen ze, na een tip van een vriendin, op deze stek terecht. Ze werd gelijk verliefd op de fraaie tuin met verdieping en het was beslist. En daar hebben ze nooit spijt van gehad.

Els Eckhardt (1945) is geboren en opgegroeid in Den Haag. Na de middelbare school had ze drie keuzes voor ogen: kunstacademie, tuinarchitectuur of maatschappelijk werk. Ze koos voor maatschappelijk werk. Ze heeft het beroep geruime tijd, tot de geboorte van het eerste kind, uitgeoefend. Tekenen deed ze van jongs af aan, waar ze ook maar naar toe ging, het tekenblok ging mee. De beeldende kunst bleef haar fascineren, naast haar werk nam ze schilderles. Eerst in Arnhem bij Johan van Zweden en na verhuizing naar Apeldoorn bij kunstpedagoge Gaby Bovelander. Aan beiden heeft ze veel gehad. Ze vond het vooral interessant om kennis te maken met de verschillende technieken in de schilderkunst.

In Apeldoorn had ze voor het eerst een solo-expositie en ze ervoer dat als stimulans. ‘Niet te bang zijn’. Voor haar de mooiste expositie was in 2008 in de protestantse kerk in Noordwolde. De hele kerk voor haar alleen.

Stillevens en landschappen

Eckhardt maakt abstract werk. Ze is begonnen met stillevens en landschappen (figuratief), maar gaandeweg veranderde dat. Ze durfde steeds meer los te laten en werd almaar vrijer op het doek. Ze ervaart nu het figuratieve schilderen als té dwingend, te veel focus. Eckhardt wordt blij van de vrijheid van het witte doek. ‘De vrijheid van het witte vlak’. Door allergie voor olieverf is ze overgeschakeld naar acryl, maar ze werkt ook met andere materialen waaronder was, inkt en aquarelverf. Drie thema’s kenmerken haar werk: landschappen, vervallen gebouwen of vage mensfiguren. Ze werkt niet met een vooropgezet plan maar schildert vanuit intuïtie. Haar schilderijen zijn zonder titel omdat ze de kijkers/kopers de vrijheid wil bieden om zelf de invulling te bedenken. In haar hoofd is ze altijd met kleur en vorm bezig. Hun tuin is daarvoor ook een belangrijke bron. ‘Mijn hoofd zit vol met planten’. Toch leidt de tuin haar ook af van de kunst, ze kan urenlang genieten van de kleuren en vormen van de planten.

Experimenteren

De kleuren rood en oranje zijn door het leven heen haar favoriete kleuren. Een blik in kamers en atelier getuigen daarvan. Het experimenteren met de pigmenten rood om die kleuren zo transparant mogelijk te krijgen is haar trigger. Kritisch is ze op haar werk. Veel schilderijen worden na afkeuring overgeschilderd. Haar werk kreeg een extra impuls in 2014 na een bezoek aan de Rothko-tentoonstelling in Den Haag. Ze heeft ze zich ‘verkneukeld’ over zijn werk en het bracht teweeg dat ze nog abstracter ging werken. ‘Dat is de ultieme uitdaging’.

Instagram

Op dit moment maakt ze kleiner werk en gebruikt gemengde technieken. Ze worden gepost op Instagram. Haar andere digitale uitdaging is om foto’s te combineren met schilderijen. Eckhardt mengt natuurfoto’s met afbeeldingen van schilderijen in een bewerkingsprogramma. Dit levert verrassende en intrigerende beelden op. ‘Haar drijfveer hierachter is om te blijven vernieuwen, de verleiding weten te weerstaan om te vervallen in hetzelfde kunstje.

Voor nu en de toekomst heeft ze twee uitdagingen: door met de beeldbewerking en verder met de vrijheid van het witte vlak.

www.elseckhardt.nl