Wolvega werkt samen aan herwaardering winkelcentrum

Wolvega - Winkeliersvereniging WOW hield 1 juli voor bijna 70 WOW-leden, overige winkeliers en andere betrokkenen bij het winkelcentrum in Wolvega de presentatie van de verschillende consumentenonderzoeken die in maart zijn uitgevoerd als input voor de op te stellen centrumvisie.

Belangrijkste conclusies van passanten en bewoners over het winkelcentrum Wolvega: de klant kiest vaker dan gemiddeld voor de kwaliteit van de supermarkten en overige winkels in Wolvega ten opzichte van andere gemeenten. De goede parkeergelegenheid en bereikbaarheid zijn echte pluspunten, maar de langgerekte winkelstraat mist gezelligheid en sfeer.

Verleiden

Opvallend is dat de klant vooral voor niet-dagelijkse boodschappen vaker dan voorheen uitwijkt naar o.a. Steenwijk. Het bestedingsniveau in winkels die zich met name richten op merk en service is hoog. Voor deze winkels is het de uitdaging om hun doelgroep nog meer te verleiden om naar Wolvega te komen. Met name trendgevoelige winkels en daghoreca lijken de meest toegevoegde waarde te hebben op het huidige winkel- en horeca-aanbod in het centrum.

Hebben de coronamaatregelen nog effect gehad op de uitkomsten? Zo vroeg een aantal ondernemers zich af. Jeroen Verwaaijen van Strabo: ‘dit effect lijkt niet groot te zijn geweest, we waren nog net op tijd’. Zowel André Doffer van DisCvision, die eind mei nog aanvullend onderzoek heeft gedaan, als Verwaaijen denken een realistisch beeld over zowel de klant als zijn winkelgedrag te hebben verkregen.

Adviesbureau BRO neemt de resultaten van nu mee in de volgende stap: het maken van een centrum- en detailhandelsvisie Wolvega. Dit doen zij samen met de winkeliers, gemeente, WOW en ook de vastgoedeigenaren en bewoners.

Komend voorjaar wordt de visie voor een aantrekkelijker winkelcentrum inclusief openbare ruimte opgeleverd. Dit moet ook want de gemeente wil medio 2021 van start met de uitvoeringsagenda. Duo-voorzitter van de WOW, Bert Piest, is er blij mee: ‘eindelijk heb ik vertrouwen dat we samen iets moois gaan maken: een sfeervol en energiek centrum dat recht doet aan onze winkeliers en waar we met elkaar ‘stiekm trots’ op kunnen zijn’.