Viverè gestart met beeldzorg

Wolvega - ‘Viverè uit Wolvega is gestart met beeldzorg via Mobiléa Beeldzorg. Viverè bestaat uit een coachingspraktijk en een centrum dat ontwikkelingsgerichte, activerende dagbesteding aan jongeren en volwassenen biedt die weer mee willen doen in de samenleving.

Door corona gingen alle contactmomenten van de ene op de andere dag niet meer door. De Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (RVO) bood de mogelijkheid om subsidie aan te vragen voor Mobiléa Beeldzorg. Deze vorm van beeldbellen is speciaal voor de zorg ontwikkeld. Dat betekent dat het volledig voldoet aan de informatiebeveiliging, de wettelijke eisen en normen die gelden voor het uitwisselen van gevoelige informatie.

Chatten

Beeldzorg gaat verder dan een beeldbelgesprek. Zorgaanbieders, cliënten, mantelzorgers en familieleden kunnen niet alleen op een eenvoudige manier met elkaar beeldbellen, maar ook chatten en informatie en bestanden uitwisselen. Viverè heeft inmiddels een pilot gedaan met een aantal cliënten. De ervaringen zijn positief.

Zorg op afstand

Beeldzorg of videobellen, is de meest directe vorm van zorg op afstand. Het benadert het face-to-face gesprek omdat medewerker en cliënt tegelijk online moeten zijn om het gesprek te kunnen voeren. Daardoor heeft het de voordelen van zorg op afstand, zoals reistijdbesparing, mét de mogelijkheid om lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen te ervaren.

Effectief

Beeldzorg geeft vrijheid en gemak en het werkt makkelijk op smartphone, tablet en computer. Het systeem is effectief als er bijvoorbeeld behoefte is aan extra of frequent contact of juist bij het afbouwen van de ondersteuning. Ook is het van toegevoegde waarde bij het bieden van structuur, als een cliënt even zijn of haar hart wil luchten of om elkaar bij weinig tijd toch te zien en te spreken. Verder kan het heel praktisch zijn voor vragen tussendoor, om even samen de post door te nemen of ondersteuning te geven bij het koken. De verwachting is dat het ook goed zal werken voor mensen die angstig zijn om de deur uit te gaan of mensen te ontvangen.

Minder vrijblijvend

‘Beeldzorg heeft veel toegevoegde waarde. Het is minder vrijblijvend dan gewoon bellen. Daarom hebben we dankbaar van de subidiemogelijkheid gebruik gemaakt’, aldus eigenaar Jaike van der Meulen. ‘Natuurlijk is beeldzorg niet de oplossing voor alles en gelukkig is het inmiddels mogelijk om weer wat face-to-face contacten te hebben. Het is een hele mooie oplossing in deze periode en kan blijvend een goede aanvulling zijn op onze begeleiding, waarbij we natuurlijk rekening houden met de afgesproken zorgtoewijzing.’