Reismedia zijn welkom in zuidoost Friesland

Appelscha/Wolvega In juni en begin juli kan het zomaar zijn dat voorbijgangers de Hop on, hop off boat van Zuidoost Friesland tegenkomt. Deze elektrische house-boat wordt ingezet als exclusief vervoermiddel voor journalisten en bloggers uit het hele land.

“Veel mensen gaan dit jaar gaat ontdekken hoe mooi een –al dan niet noodgedwongen vanwege Corona- vakantie in eigen land is. Wij helpen hen graag de juiste keuze maken met inspirerende verhalen uit Zuidoost Friesland. Daarom organiseren we deze grote persreis,” vertelt gebiedsregisseur van Stichting Toerisme Regiomarketing Zuidoost Friesland (TRZF) Elizabeth Pilat.

‘Het Andere Friesland’

Zuidoost Friesland wordt ook wel ‘Het Andere Friesland’ genoemd vanwege de a-typische kwaliteiten zoals bos, heide en open zandvlaktes. “We hebben allerlei media uit Nederland uitgenodigd om onze regio te komen ervaren, uiteraard coronaproof. Aan de uitnodiging werd massaal gehoor gegeven, meer dan 75 media meldden zich aan.’

Diverse stops

Om de beurt varen 22 schrijvers van bijvoorbeeld de Kampioen (ANWB), 50+ magazine en bloggers zoals Bijzonder Plekje, Reismeisje en KidsEropUit een paar dagen mee op de Hop on, hop off boat. De Turfroute wordt gebruikt om van a naar b te komen. Onderweg maken de media diverse stops om het achterland te verkennen. Sommige journalisten logeren op de boot, anderen kiezen voor een hotel, B&B of camping. Elke journalist krijgt een programma op maat.

Mooie PR

Bijzonder is dat ruim 60 ondernemers uit Zuidoost Friesland deze schrijvers in de watten gaan leggen. “Deze accommodaties, restaurants en dagrecreatiebedrijven steken in tijden van crisis hun nek uit. Ze hopen op mooie PR voor de regio en hun bedrijf. Ik heb enorm veel bewondering voor dit ondernemerschap. We mogen hier als regio enorm trots op zijn,” aldus Pilat.

Social media

De deelnemende media zijn samen goed voor een bereik van bijna 1 miljoen Nederlanders. Met de hashtag #prhaf20 hoopt Stichting TRZF nog eens enkele honderdduizenden mensen te bereiken op social media. Elizabeth Pilat: “Als een ander je aanprijst, is de boodschap veel geloofwaardiger dan wanneer je dat zelf doet. Daarom doen we dit project. We kunnen daarbij nog wel wat hulp van inwoners gebruiken.”

Stichting TRZF roept iedereen in de regio Zuidoost Fryslan op: “Zie je de boot of heb je een leuke tip voor de media? Bijvoorbeeld een unieke plek, activiteit of route? Plaats dan een foto van de tip of de boot met de hashtag #prhaf20 op Instagram, Twitter, Facebook of Linkedin. Mailen mag ook naar info@zuidoostfriesland.nl. Uit alle inzendingen wordt een winnaar getrokken. Deze wint een overnachting op de boot, in een B&B of hotel.

www.zuidoostfriesland.nl/prhaf20