In het atelier: ‘Sprong in het diepe’

Noordwolde - Sinds 2000 is Ad van Bergen samen met haar partner Werner Brouwer in Noordwolde komen wonen. Ze wonen aan de buitenkant van het dorp en hebben hun huis naar ontwerp van designer Philippe Starck gebouwd.

Met veel glas, meer dan 200 ramen rondom. Binnen en buiten lopen in elkaar over. Het ingenieursbureau waar haar partner aan verbonden is, ontwierp het gebied ‘De Stelling’ en zo ontstond het idee om er zelf ook te gaan wonen.

Kunstzinnig milieu

Ad van Bergen is geboren (1954) en opgegroeid in Tegelen. Ze is in een kunstzinnig milieu opgevoed, haar moeder beeldhouwde en beide ouders schilderden. Tot haar 19e heeft ze daar gewoond en is vervolgens in Amsterdam terecht gekomen. Daar heeft ze een opleiding in de hulpverlening gedaan en is vervolgens in de jeugdhulpverlening gaan werken. Van Bergen schrijft gedichten waarvan zij ook een bundel heeft uitgegeven.

De kunst kwam pas op latere leeftijd om de hoek kijken, en wel in 2010. Een vriendin attendeerde haar op cursussen beeldhouwen die onder leiding van Margreet Duursema werden gegeven. Ze heeft daar met veel enthousiasme meerdere jaren cursussen gevolgd.

Toen nam ze de stap om naar de opleiding bij het Beeldhouwcentrum in Koudum te gaan. ‘Sprong in het diepe’.

Onzeker

Lange tijd was ze onzeker om met beeldhouwen te beginnen. Ze wilde voorkomen om in een concurrentiestrijd met haar moeder te komen, dat weerhield haar. Op het moment dat ze zich daarvan bevrijd voelde en haar eigen weg kon gaan werd het beeldhouwen een belangrijke invulling in haar leven. ’Ik kan er veel dingen in verwerken die om me heen gebeuren’ Haar werk is onlosmakelijk met emotie verbonden.

Ad van Bergen vindt het fijn om in samenwerking te beeldhouwen. En dat heeft ze tot op heden ook veel gedaan. Het samenwerken, het inspireren, de wederzijdse feedback helpen haar verder in de ontwikkeling. ‘Ik hoor niet bij de mensen die in eenzaamheid het beste werk maken’.

Brons, hout en steen

Van Bergen werkt met meerdere materialen, van was tot brons en verschillende steen- en houtsoorten. Haar werk is grotendeels figuratief waarbij het thema verbinding vaak een rode draad is. De beelden van Ad van Bergen vertellen een verhaal, of het nu over verval, dood, verbinding of over vluchten gaat. Haar gedichten gebruikt ze soms samen met haar beelden. ‘Het werkt twee kanten uit’. Soms leidt het gedicht naar een beeldhouwwerk, soms andersom.

Vooropgezet idee

Het materiaal kan de aanleiding geven voor een bepaald ontwerp. Ze kan ook het materiaal vormen naar een vooropgezet idee. Deze stijl van beeldhouwen, vaak thematisch past ook bij haar. De verbinding van de handen met de linkerhelft van de hersenen, de emotie is essentieel voor haar kunst. Bij twijfel over het resultaat voltooit ze linkshandig haar beeld.

Van Bergen exposeert af en toe, onder andere bij ‘Kunstwerk in de Stellingen’. Dit najaar staat er bij deze locatie weer een aantal beelden van haar. Sommige beelden heeft ze verkocht. Maar naarmate ze langer in haar huis staan vindt ze het lastig om er afstand van te doen. ‘Het worden meer je kindjes’.

Maatje

Door de coronacrisis beeldhouwt ze momenteel minder omdat ze niet kan afspreken met haar ‘maatje’. Ze mist dit en wil, zodra de situatie het toelaat, met nog meer energie ertegen aan. ‘Ik zal er nooit mee ophouden’.

www.kunstinzicht.nl