Home Center neemt maatregelen met Pasen: geen funshoppen dit jaar

‘Door de situatie rond corona verwachten we dit jaar zeker geen grote drukte met Pasen.’ Dat meldt Sikko Kapenga van Home Center in Wolvega.

Via een advertentie had het bedrijf deze week nog eens onder de aandacht gebracht open te zijn. ‘We bieden de gelegenheid voor de consument om te komen en we zullen ze op gepaste afstand ontvangen.’

Via sociale media is er veel discussie over meubelboulevards en tuincentra, zeker nu het een zonnig en warm weekeinde wordt. Van premier Rutte moeten we vooral thuisblijven met de Pasen. De premier gaf aan dat het absoluut niet de bedoeling is dat mensen deze week of op korte termijn massaal de deur uitgaan. ‘Blijf thuis, allemaal. De cijfers laten voorzichtig zien dat al die maatregelen niet voor niets zijn geweest: het aantal besmettingen, doden en ziekenhuisopnames stijgt minder snel dan zonder maatregelen te verwachten was geweest.’

Geen funshoppen

De vraag is hoe dat te rijmen valt met de oproep van Home Center om te komen winkelen. Een bankstel halen is toch niet bepaald een eerste levensbehoefte in tijden van een crisis. Volgens Kapenga is ’funshoppen’ nu ook niet aan de orde en zoeken mensen zeker de drukte niet op. ‘Meubelen zijn niet direct nodig en het kopen kan men uitstellen. De afgelopen weken is dit al duidelijk merkbaar en de bezoekersaantallen zijn momenteel dan ook zeer laag. Op tweede paasdag zal dat naar verwachting nu ook zo zijn. We raden mensen zelfs af om perse op tweede paasdag te komen om grote drukte te voorkomen.’ En dan ook nog bij voorkeur met maximaal twee personen per gezin.

Traditioneel is tweede paasdag voor de meubelbranche een topdag qua bezoek. Kapenga: ‘Als meubelbranche roepen we nu niet dat men massaal naar de paasshows moeten komen. De meeste meubelzaken adverteren daarom dan ook niet en houden geen speciale paasshow. Geen acties en geen bijzonderheden, geen paashaas geen fun. Het Kinderdorp en Home Brasserie zijn gesloten.

Maatregelen

Home Center meldt in een advertentie dat er strenge maatregelen zijn genomen om bezoekers en personeel te beschermen. Daar is ook controle op geweest. ‘Dit geeft ons moed en vertrouwen om u te mogen ontvangen.’ De vraag is wat die maatregelen dan zijn. Kapenga: ‘Wij hebben een deurbeleid waarbij een maximaal aantal bezoekers geldt en iedere bezoeker wordt verzocht zich aan de door ons gestelde regels te houden.’ Er word een norm gehanteerd van 1 bezoeker per 50m2. De woonboulevard is meer dan 75.000m2 groot.

Bij binnenkomst kan men volgens Kapenga de handen desinfecteren en ontvangt men van ons al een button met de 1,5 meter afstand waarschuwing. ‘Het onderlinge afstand houden speelt hele belangrijke rol en besteden we dan ook veel aandacht aan. Ook hebben we op looppaden verruimt en waar nodig hebben we eenrichting-borden geplaatst. Hier wordt door medewerkers ook op toegezien. We zetten extra medewerkers in om er voor te zorgen dat alles in goede orde verloopt.’