CDA wil tweede spoortunnel in Wolvega

Wolvega – De Weststellingwerfse afdeling van het CDA wil in Wolvega een tweede spoortunnel realiseren bij de Spoorlaan en/of uiteinde van de Geraniumstraat. ‘Wellicht is hiervoor het opkopen van het leegstaande pand aan de Spoorlaan en/of een pand aan de Geraniumstraat gewenst.

Het plan voor deze onderdoorgang staat een ‘meedenkvisie’ die is opgesteld over het centrum van Wolvega. Het autovrij maken van de Lyclamaweg is voor het CDA (nog) een stap te ver. Hoe ongewenst de spoorwegovergang ook wordt gevonden, je kunt ook bij calamiteiten niet alleen afhankelijk zijn van de tunnel in Om den Noort. Een tweede spoortunnel is dus het alternatief. Voor alle plannen geldt wel dat je moet hopen op veel subsidies en bijdragen uit fondsen.

Winkelboulevard Wolvega

De tweede tunnel vergroot de verkeersveiligheid, maar vooral ook de betere bereikbaarheid van een aantrekkelijker winkelgebied. Het CDA vindt dat dit winkelgebied te weinig uitstraling heeft. Daarom moet er een winkelboulevard komen tussen de Pastoriestraat en Steenwijkerweg. Veel groen en weinig verkeer is de boodschap voor de herinrichting. Ondernemers krijgen zo ook meer ruimte rond hun zaak. Voor de rest van Hoofdstraat-West lijkt een boulevard niet haalbaar in verband met de bereikbaarheid en verkeersontsluiting.’ ‘Het is voor vrachtwagens vrijwel niet te doen om op locatie te komen. En omdat vrachtwagens noodzakelijk zijn voor de bevoorrading van het winkelcentrum, kun je daar vooralsnog niet om heen.’

Mini-distributiecentrum

Het idee is daarom om een mini-distributiecentrum te realiseren aan de Grote Weegbree of aan de Zeeweegbree op industrieterrein de Plantage. ‘Ondernemers die in het centrum van Wolvega gevestigd zijn en aanvoer via vrachtwagens krijgen, kunnen hun voorraad laten afleveren bij het mini-distributiecentrum. Vervolgens wordt de voorraad met een elektrische bedrijfsauto naar de desbetreffende ondernemer(s) gebracht.’ Het Acht-Pilarenplein wordt volgens het CDA als relatief slecht bereikbaar ervaren. Dat zou weer bereikbaar moeten worden vanaf de nu doodlopende Heerenveenseweg. Dat laatste wordt als bijkomend voordeel gezien.

Toegankelijkheid en bereikbaarheid is kortom een belangrijk aandachtspunt, net als het realiseren van meer (gratis) parkeerplaatsen. Blijkbaar is het Sleeswijkplein als parkeerplek te weinig bekend bij bezoekers. ‘Wij denken daarnaast aan het braakliggend terrein bij het Promenadeplein.’ Maar dat moet de eigenaar dan natuurlijk ook wel willen. Verder ziet het CDA nog wel wat extra parkeerruimte achter Huize Lindenoord. En je zou best met een treintje en/of busje van de goed bezochte woonboulevard naar het centrum kunnen worden gebracht.

Marketing moet beter

Het CDA vindt ook dat het niet echt duidelijk is dat je in Wolvega een winkelcentrum bezoekt. Er moet dus wat gebeuren met de entree. Ook moet het winkelcentrum van Wolvega - lees ondernemers - zich als eenheid presenteren. Ook aan die gezamenlijke marketing schort het. ‘Laat in één oogopslag weten wat het winkelcentrum vandaag te bieden heeft.’ Het CDA ziet ook wel wat in leuke wandelroutes langs mooie (historische) gebouwen, pleinen en parken in Wolvega.

Het CDA wil onderzoeken in hoeverre die historische gebouwen zoals het oude gemeentehuis, de voormalige burgemeesterswoning, Huize Lindenoord en de Kerk op de Hoogte nog meer gebruikt en opengesteld kunnen worden. ‘Een grand café in het oude gemeentehuis of Huize Lindenoord is wellicht mogelijk.’ Verder zou het bestaande winkelbestand meer ‘ingedikt’ moeten worden. Vrijkomende winkels zouden dan omgebouwd kunnen worden tot appartementen.

Meer lezen over de meedenkvisie, ga naar http://www.cda.nl/fryslan/weststellingwerf/.

(Foto’s: Lenus van der Broek)