‘Stellingwervers zijn trots op ‘ons eigen Gallië’

Wolvega - Een eigen taal, onafhankelijk, fan van het eigen gebied, maar ook wel wat stil. Dat typeert de Stellingwerver. Maar vraag je door, dan zijn Stellingwervers stiekem wel trots op ‘ons eigen Gallië’. Dat wil de campagne ‘Stiekm Trots’ laten zien.

Dat de Stellingwerven er trots op zijn ooit een eigen boerenrepubliek geweest te zijn. Met een flinke knipoog heet deze campagne mensen buiten de gemeentegrenzen welkom. Een groep van ruim tachtig ondernemers, afvaardigingen van verenigingen en bekende Stellingwervers kwamen dinsdagavond samen in het gemeentehuis. Ze deelden daar ideeen om Weststellingwerf op de kaart te zetten. Leden van alle ondernemersverenigingen en medewerkers van de gemeente werken aan de campagne ‘Stiekm Trots’ en wilden proeven of aanwezigen hier mee verder zou willen. Dinsdag werden alle seinen op groen gezet om met een grotere groep mensen van buiten de gemeentegrenzen te laten zien hoe leuk Weststellingwerf is. De ideeën die werden aangedragen worden meegenomen, zodat de campagne in het komende jaar steeds meer vorm krijgen.

‘Stiekm Trots’

Het team van initiatiefnemers wil een stevige basis leggen, waar straks iedereen op zijn/haar eigen manier mee verder kan. ‘Het was spannend’, vertelde voorzitter Frank Zeinstra. ‘‘Stiekm trots’ is van Weststellingwerf, maar willen anderen meedoen? Dat bleek op de avond. Nu begint het pas en daarom is ook nog niet alles gepubliceerd en klaar. Daar is het komende jaar voor.’

De Stiekemerds

Sinds twee jaar zijn vertegenwoordigers van ondernemersverenigingen SOW, OVN, WOW, Platform Toerisme, INWolvega, Parkmanagment en CCW, van de gemeente (burgemeester André van de Nadort en wethouder Roelof Theun Hoen) en Hein Scholma van Thabasco bezig met de ontwikkeling van de campagne. Scholma tekende eerder voor grote landelijke en internationale campagnes, zoals ‘Er gaat niets boven Groningen’ en voor Arriva en het TT Circuit.

www.stiekmtrots.nl