Muziekdocente uit Boijl ontwikkelt nieuwe lesmethode: beeldmuziek

Boijl- Ook zo’n hekel aan notenlezen? Er is een oplossing voor muziekleerlingen die daar moeite mee hebben. Muziekdocente Columba van Geldorp uit Boijl heeft voor harp een methode ontwikkeld, die uitgaat van plaatjes. Ze noemt het ‘beeldmuziek’. ‘Als je muzieknoten omzet in beelden kun je het veel beter onthouden. Een beeld zegt meer dan duizend noten.’

Columba, Latijns voor duifje, geeft sinds 2007 thuis aan de Doldersumsestraat les in piano, harp, viool en gitaar. Van oorsprong is ze violiste. Ze speelt o.a. in verzorgingstehuizen als troubadour met het liefst eigen liedjes. Maar folk, Keltische muziek en ballads hebben ook haar interesse. En eigenlijk zou ze het ook wel weer leuk vinden om samen met iemand op te treden, zodat ze tijdens een concert ook meerdere instrumenten kan gebruiken. Ze was al eens onderdeel van een duo en een trio.

‘Leerlingen zijn heel erg bezig met ‘waar zit die noot’. Met een harp spelen is veel improviseren, maar leerlingen willen ook wel eens een liedje spelen. Dat is lastig als je speelt met twee handen, dat blokkeert al snel.’ Ze ontmoette tijdens een workshop een Schotse docente. ‘In Schotland wordt heel veel muziek overgebracht op gehoor, dus naspelen zonder noten te lezen. Ze zei: zet je vingers in de stand van een vlinder. Zo pakte je ineens vier noten. Daar ben ik mee gaan experimenteren.’

‘Speel een vlinder’

Columba ontwikkelde zo een oplossing voor instrumenten waarbij je met meerdere vingers tegelijkertijd wat doet. ‘Bij harp zet je je vingers in een bepaalde stand en dan speel je. Het beeld van een vlinder pak je sneller op dan losse noten leren. De kinderen leren nu dat ze eerst een vlinder moeten spelen, dan een rupsje, daarna een bij. Mijn buurvrouw kon helemaal geen accordeon spelen, totdat ze met beeldmuziek ging werken.’

Twee jaar is Columba bezig geweest om een boekje te maken waarin twaalf liedjes in de vorm van tekeningen te zien zijn. Ze heeft er 100 laten drukken. Het lijkt wel een soort stripboek, maar het is echt muziek. Ze heeft het allemaal zelf bedacht en getekend op haar computer. ‘Al mijn vrije tijd van de afgelopen twee jaar zit hier in. Dit is mijn methode. Leerlingen die er mee aan de slag gaan zijn super enthousiast. Ze spelen nu door met twee handen zonder te stoppen. En het ziet er ook nog mooi overzichtelijk uit ook. Je raakt minder snel de draad kwijt omdat je meteen ziet waar je op de pagina gebleven bent.’

Het wordt volgens de muziekdocente nu veel aantrekkelijker om achter bijvoorbeeld een harp te gaan zitten. ‘Ik heb nu mensen op les die alleen met deze beeldmuziek werken, die kunnen geen noot lezen. Het is vooral leuk voor bijvoorbeeld vijftigplussers die helemaal geen ambitie hebben om Bach of Mozart te leren. Voor moeilijker muziekstukken heb je nog steeds wel kennis van noten nodig, maar je kunt ook twee systemen naast elkaar leren.’

Tweede lesboekje in de maak

Vooral klassiek geschoolde docenten zullen nog wel eens met hun ogen knipperen, maar Columba hoopt dat ook elders in het land de methode toch wordt opgepakt. De eerste interesse is er al. Binnenkort hoopt ze via een artikel in het Harpmagazine nog veel meer mensen te bereiken. Ondertussen is ze begonnen aan een tweede lesboek. Het wordt een boek met kerstliedjes in de vorm van beeldmuziek. Ze hoopt dat het eind oktober klaar is.

‘Ik doe het niet voor geld, al is het niet erg als ik voor al die uren werk iets terugverdien hoor…. Maar het is mijn manier om veel meer mensen het plezier van het harpspelen te laten ontdekken. Wat zou het mooi zijn als in een tehuis of hospice gewoon een harp staat waar mensen even op kunnen spelen. Het is niet elitair of onbetaalbaar. Ook zonder docent kun je nu na een paar uur harp spelen. Ik hoop dat mijn methode zich verspreid, ik wil het niet voor mezelf houden, zo sta ik niet in het leven.’ Inmiddels is er ook een website met de Columba-methode: https://beeldmuziek.nu/