Het mysterie Wardenier maakt alle verwachtingen waar

Steenwijk - De verwachtingen vooraf aan de première van de musical Het mysterie Wardenier zijn hoog gespannen. En terecht, want een deel van de makers van de goed ontvangen musical Storm over Beulaeke tekenen ook voor deze regioproductie.

Aantal bezoekers: uitverkocht
Waardering: *****

Het script hiervan is eveneens geschreven door Jan Blei; Barbera Lok en Wim Rebergen zijn opnieuw verantwoordelijk voor de muziek. Dat de nieuwe musical over een mysterieuze uitvinder van een brandstofloze motor gaat, roept spanning op. ‘Heeft die motor nou echt bestaan?’ is een vraag die iedere toeschouwer ongetwijfeld mee het theater inneemt. In totaal doen 85 vrijwilligers mee.

Met het geronk van een motor en blauwe rook die uit een kist komen, creëren de makers van de musical meteen een geheimzinnige sfeer. In het openingslied spreekt het koor, dat de bevolking van Wolvega uitbeeldt, de hoop uit dat ze met de uitvinding van de 22-jarige Wardenier een Godsgeschenk heeft ontvangen. Deze hoofdrol wordt ingetogen gespeeld door Richard Boes. Net als wethouder Muurling (Bernard Mooiweer) denken de mensen dat de productie van de brandstofloze motor hen volop werkgelegenheid en rijkdom zal brengen. De burgemeester, een geweldige rol van Christine Aalbers, reageert sceptisch, maar gaat aanvankelijk toch mee in het enthousiasme van de wethouder.

De musical heeft ook nog een tweede verhaallijn, die zich in het heden afspeelt. Hier is de hoofdrol voor de gepassioneerde studente Anne Sofie (Noa Blei). Haar zien we aan het werk met haar afstudeerscriptie over Johannes Wardenier. Ze krijgt daarbij hulp van Fedde (eveneens Richard Boes), een nazaat van de uitvinder. In beide verhaallijnen komen allerlei intriges en complotten voor. Eenduidige antwoorden blijken op het eind niet nodig te zijn. ‘Wat je ziet hoeft niet waar te zijn en wat waar is, hoef je niet te zien’, zegt Fedde. Zijn advies aan Anne Sofie is om vooral de geheimen en de verhalen te koesteren.

Veel vaart

Het mysterie Wardenier heeft veel vaart en een goede opbouw met een knappe spanningsboog en een aantal onverwachte wendingen en verrassende elementen. Regisseur Elène Zuidmeer en de coregisseurs Ellen Zuidmeer en Elize Bosch hebben een sterk staaltje werk geleverd. Alleen bij een paar scènes kun je je afvragen of ze iets toevoegen aan het geheel, zoals het dranklied dat de studenten aanheffen en de perikelen van hun studentenvereniging. Wel weer mooi is de liefdesgeschiedenis die in de musical verweven is.

De zang van hoofdrolspelers en koor is goed verzorgd. De liedjes zijn opzwepend en liggen goed in het gehoor, waarbij vooral ‘Het ei van Columbus’ opvalt. Zelfs de muziek is live, afkomstig van een band die verscholen achter het gordijn zit. Uitblinkers zijn Noa Blei en Jan Binnenmars, die het hoofd van een geheimzinnige orde speelt. Het is indrukwekkend hoe hij met zijn lage stemgeluid dreiging kan laten doorklinken. Af en toe zetten de koorleden niet helemaal gelijk in en heeft Bernard Mooiweer wat moeite met de overgang tussen spreken en zingen. Het zijn kleinigheden, die in de volgende vijf voorstellingen ongetwijfeld weggepoetst zullen worden. Professioneel is ook de kleding. In een heerlijke scène waarbij het hele podium gevuld is met notabelen, arbeiders, vrouwen van lichte zeden en zangeressen, wordt het publiek perfect ondergedompeld in de sfeer van de jaren ’30.

Na het slotlied hoor je toeschouwers fluisteren: ‘Het was nog mooier dan Storm over de Beulaeke’. Ook Henk Ymker vindt dat zijn boek prima uitgebeeld is. Ze hebben gelijk, Het mysterie Wardenier maakt alle verwachtingen waar!