De Passage bestaat vijf jaar; feest

Wolvega – Snackpoint De Passage bestaat vijf jaar. In die periode is er veel gebeurd in de zaak van Menno de Koe en Haaye de Jong. ‘Momenteel staat het precies zoals we willen. Reden genoeg om het te vieren met al onze klanten.’

De Koe, op jonge leeftijd al werkzaam in de horeca, is in De Passage helemaal op zijn plek. Met zijn achtergrond in de snackbranche weet hij als geen ander hoe hij een zaak moet runnen. ‘Ik was tussen 1996 en 2001 al mede-eigenaar van een cafetaria met café. Omdat ik in die tijd een gezin had met jonge kinderen, was dat iets te intensief’, vertelt de ondernemer. Hij besloot te kiezen voor een ander vak. De Koe werd vertegenwoordiger gedurende vijftien jaar. ‘Omdat ik veel ervaring heb ik de sales, kijk ik anders naar een cafetaria. Mijn handen begonnen te jeuken toen ik zag wat dergelijke zaken lieten liggen. Er was zoveel meer mogelijk’, legt hij uit. Zijn kinderen waren inmiddels een stuk ouder.

Uitdaging

Zijn zwager, De Jong was dertig jaar werkzaam bij een benzinepompstation. ‘Hartstikke leuk hoor, maar ik zocht ook iets meer uitdaging na zo’n lange periode’, vertelt De Jong. De Koe: ‘Aan klagen heb je niks. Je moet het naar je zin hebben, dus stelde ik hem voor om samen aan de slag te gaan. Ik wist dat de eigenaars van cafetaria Pierot na 28 jaar wilden stoppen. We benaderden het echtpaar, waarna we niet veel later aan de slag konden.’

Verbouwing

Vervolgens werd het complete pand van binnen gestript en eigentijds gemaakt. ‘Van vloer tot plafond, alles ging eruit.’ Op dat moment, in februari 2014, ging de zaak zes weken dicht voor de grootschalige verbouwing om te openen op 29 maart. ‘Op die dag bestaan we precies vijf jaar.’

Idee

‘We moesten met de tijd mee, dus boden naast de bekende producten in cafetaria ook broodjes, complete plates, lokale producten en vooral ook verse producten aan.’ Het bleek een goede keuze, want Wolvega liep uit voor de vernieuwing van De Passage. De andere kijk op producten door De Koe werkte door in het aanbod en de beleving in de zaak. Zo biedt Snackpoint De Passage bijvoorbeeld tijdens het vijfjarig bestaan niet een gewone kleuractie. Nee, een hele doordachte. De Koe en De Jong staan er zelf op, blij, in de zaak met op de achtergrond twee blije klanten. Net even dat extraatje. De zaak breidde uit van De Koe en De Jong met twee parttimers vijf jaar geleden naar een loonlijst van achttien medewerkers nu.

Formule

De twee zijn in de formule Snackpoint gestapt, omdat zij de klant meer kunnen bieden, maar toch zelf baas blijven over de producten die zij verkopen. ‘Alle filialen krijgen maandelijks dezelfde aanbiedingen en de folders worden automatisch verspreid. Daar ligt ook een kracht van ons.’ Maar het ondernemersduo gaat verder. Na anderhalf jaar ondernemen konden zij het pand kopen. ‘Uiteraard deden wij dat. Het biedt ons meer mogelijkheden.’

Zaal

Zo zit er naast het cafetaria ook een café / zaal achter aan vast. Mensen die daar gebruik van willen maken, betalen geen huur. De Passage verzorgt alleen de hapjes en drankjes. ‘Er worden regelmatig verjaardagen en partijen gehouden of een biljarttoernooi. In de ruimte passen zo’n zestig mensen en het is compleet afgezonderd van het cafetaria. Er zit een barretje in, er staat een biljart en de ruimte is geheel eigentijds aangekleed en ingericht.

Catering

Sinds twee jaar biedt De Passage catering, in de ruimste zin van het woord. De Koe: ‘Wij kunnen alles voor de klant regelen. Zij roepen, wij leveren.’ En dat kan niet gek genoeg. Een feest met hapjes en drankjes of compleet feest voor 800 personen? Geen probleem. Een tent of twee? Of een barbecue, inclusief kok die alles gaart? De Passage kan, weliswaar in samenwerking met partners, alles regelen. ‘Koud of warm en op welke locatie dan ook. Wij staan klaar voor elke wens en proberen iedereen zo goed mogelijk van dienst te zijn.’ Zelfs met drankenpakket, want De Passage heeft tenslotte een bar en dus een drankvergunning.

Bezorging

Een andere tak van catering is de bezorging. ‘Of de klant nou via de app, een website of onze eigen website bij ons besteld, wij laten onze producten bezorgen door ons eigen personeel.’ Gemiddeld zijn er op vrijdag, zaterdag en zondag drie personeelsleden in de avond continu op pad om Wolvega en omliggende dorpen te voorzien van eten en drinken. In de winter drie in de auto, in de zomer ook één op de scooter. Om chaos in de keuken te voorkomen, bedachten De Jong en De Koe een tweede baklijn. Een tweede keuken, speciaal voor de bezorgdienst. ‘Op die manier hebben mensen die aan de balie bestellen geen moment last van de online of telefonische bestellers. Dat wordt immers in een andere keuken klaar gemaakt.’ Niets loopt door elkaar. Een hele verbetering, die in februari dit jaar gerealiseerd is. Voor iemand die niet van snacks houdt, maar de rest van het gezin wel, geen zorgen. Er zijn ook diverse pizza’s te verkrijgen bij De Passage.

Feest

We zouden bijna het belangrijkste vergeten; het jubileum. ‘Daar gaan we een feestje van maken en dat willen we met alle klanten vieren.’ De feestweek is van 2 tot en met 7 april. Naast de feestelijke aankleding in het pand, mag iedere klant een greep doen in de schatkist vol enveloppen. In elke envelop zit een prijs, dus iedereen wint. Een voorbeeld (wederom doordacht) is de custom made Oliehoorn Brander mayonaisefles. Het merk produceerde een lijn met daarop de tekst: Oliehoorn feliciteert De Passage met hun jubileum. Allerlei prijzen zijn er te winnen als: een soundbar, een portie snacks, een mobiele telefoon, een tablet, een Senseo, noem maar op. En dan nog die kleurwedstrijd. De beste tekenaar wint; een compleet arrangement voor vier personen naar De Efteling. Als dat geen feest is.